tisdag 11 januari 2011

Lektionsplaneringar...

På rasterna på Konstfack sker kanske de mest givande samtal vad gäller min yrkesutveckling, intressant och höra om mina kurskamraters funderingar, arbetssituation vad gäller resurser mm.
Jag önskade tidigare att vi skulle dela med oss av våra goda idéer och därför skapades Facebookgruppen men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det där.
Jag skriver härmed en arbetsplanering som mina åk 8 har arbetat med nu under hösten.

Andy Warhol och popkonsten (bilder och idéer har jag hämtat från Andy Warhol muséet, kolla adress under länkar)
Jag brukar börja med att visa Marilyn Monroe och berätta om henne, popkonstens födelse och sen får eleverna läsa själva en kort text om Andy Warhol, hans uppväxt och karriär, de får svara på några frågor för att befästa informationen. Jag brukar alltid prata om konstnärernas privatliv för att levandegöra deras person.

Sen går jag igenom tre bilder till;
  1. Cambell's Soup: Jag berättar att det sägs att Warhol år soppan varje dag i 20 års tid och vi diskuterar vad vi kan tänka oss att äta varje dag  i 20 år.
  2. 5 Views of an Onion: Jag berättar att Warhol tecknade mycket och att 'övning ger färdighet'
  3. Hamburger: Jag berättar att Andy valde färgerna gult och rött medvetet för att de sägs reta hungerskänslorna i hjärnan och att han skrivit 'Hamburger' för att barn ofta lär sig ordbilder. Vi diskuterar konsumtion, supersize och det amerikanska samhället  och hur vi själva har för förhållande till t ex Mc Donalds.
Utifrån dessa tre bilder  (och Marilyn) får eleverna fyra uppgifter:

  1. Utifrån bild 1 jobbar vi med favoritgodis (el frukt) på A6 papper med akvarellpennor. Vi ritar av och gör en 'vykortstavla' med våra godisar.
  2. Här gör bilderna sin egen version av '5 Views of an Onion' med bläckpennor på A4 papper.
  3. Vi har pratat Supersize 'Ju större desto bättre' och gör rutförstoringar på A3 av sånt vi hittar i tidningar t ex reklam för sköljmedel
  4. Utifrån prat om kändisar och kändisfixering väljer eleverna en bild på en kändis de fascineras av, som vi sen kopierar eller ritar av på OH-plast, denna förstorar vi upp med hjälp av OH-apparat på A2. Denna arbetar de sedan med i färg eller svartvitt i gouache.
Uppgifterna ger jag samtidigt för att slippa köbildning med OH-apparaterna. Jag har bilder på nån wix sida... Lägger upp länk när jag hinner, nu måste jag natta barn!

3 kommentarer:

  1. Kul. Det är bra om vi lägger upp mer av vad vi gör eller om saker vi undrar över. Hemsidorna blir bra idébankar.

    SvaraRadera
  2. Ja! Jag håller med, det är alltid lite utlämnande att lämna ifrån sig en planering,men kanske får man nån ny idé av att läsa vad andra gör.

    SvaraRadera
  3. Alltså det är ju superbra upplägg, Marit!
    Kul att du bjussar!
    jag ska bjussa tillbaka på nåt smaskigt.
    Jag blir jätteinspirerad!

    SvaraRadera