torsdag 13 januari 2011

Digital Kompetens

Föreläsning och seminarium med Helena Danielsson och Lisa Öhman 10/1-11
med utgångspunkt i artikeln Digital kompetens eller oreflekterat deltagande av Ola Erstad
Måndagen ägnades åt diskussioner kring digital kompetens, jag tyckte Erstads fem dimensioner var till hjälp för att strukturera upp vad begreppet innebär: (observera; egen tolkning/översättning)

  1. Färdigheter i användandet
  2. IKT som eget kunskapsfält
  3. IKT i skolämnen
  4. IKT och inlärningsstrategier
  5. Kulturell kompetens
För mig som pedagog är det nyttigt att fundera över den digitala värld som jag och mina elever befinner oss i. Det är lätt att drunkna i användandet, skrämmas av den nya teknologin och inte reflektera över utvecklingen - det gäller ju att hänga med!
Det jag som pedagog vill göra är att vara med och påverka mina elever till att bli 'smarta användare' där vi inte bara dyker ner i den digitala världen utan ser dess möjligheter och begränsningar för vad de är. Varje gång vi väljer IKT så måste vi tänka på vad vi tjänar på det och om det kan vara så att vi kanske förlorar något i det analoga. Vi ska vara ansvarsfulla internetsurfare som inser vad surfandet har för konsekvenser, t ex bilder.

Föreläsning kring begreppet TEORI med Tomas Koppfeldt 11/1-11
- Varför finns bildämnet?
- Vad är digital kompetens för en teori?
- Vad är digital kompetens i ämnet bild?

Dessa frågor ställde Koppfeldt i tisdags och jaa, det tål att tänkas på...
Historiskt sätt ingick bildämnet i de andra ämnena som en förstärkning, allt man studerade skulle tecknas av för att sedan på 1950-talet förvandlas till ett avslappnande moment mellan de 'riktiga' ämnena, har jag läst någonstans. Bildlärare har nog alltsedan dess kämpat för att höja statusen och letat forskningsrapporter som kan bevisa det många av oss vet (?) att estetisk verksamhet gynnar människan och dess kunskapsinhämtning.
För min del skulle det kunna bara stå bild på schemat, allt går ju att göra i bildämnet. För mig är bild ett språk, en fantastisk utgångspunkt i vilket ämne som helst, eller tvärtom ett fantastiskt sätt visa nyförvärvade kunskaper. Och ändå har jag så lite samarbete med mina kollegor. Däremot pratar jag ofta om det med mina elever, gör dem uppmäraksmma på vad mycket mer bild är än att lära sig att rita fint. Det är ett språk, ett hjälpmedel och inte minst en upplevelse i skönhet  eller tankar.


Digital Kompetens
Digital kompetens i ämnet bild är ett modernt sätt att kommunicera.
fortsättning följer

1 kommentar:

  1. Alldeles riktigt! Vi vinner en del och vi kanske också förlorar en del. Jag tycker dock att samarbetet och samtalet bland eleverna är det viktigaste.

    SvaraRadera