måndag 25 oktober 2010

Sumo...

Jag har arbetat med Sumoprogrammet den här förmiddagen och nu har jag fastnat på ett par ställen och kan inte lösa problemen. Fortsätter att försöka hitta svaren i programmen och med Måns hjälpvideos. 1. Jag lyckas inte att växla mellan Sumoprogrammet och dina hjälpprogram, Sumo vill avsluta när jag klickar på hjälplänken. Har försökt att öppna en ny tab och genom att klicka ner. Jag förstod troligen inte instruktionen i Måns introduktionsfilm... 2. De bilder jag har, har inte alls samma tydliga färgytor som Måns två bilder, har därför spenderat mer tid på att förändra och ta bort färgytor. Jag försökte att rita runt den figur jag skulle klippa ut men så fort jag släppte kommandot försvann det jag hade gjort. Prövade också att sudda, vilket också försvann så fort jag släppte. 3. Bilderna har jag inte lyckats att spara?! Därför har jag hittills, stängt ner, öppnat upp och gjort alla kommandon om och om, mycket irriterande. 4. Har flera gånger klickat bort bilden när jag råkat komma åt musknappen när den ligger på bilden och inte fått tillbaka den när jag klickar på undo. 5. Lyckades inte heller att kopiera layer-bilden på bakrgrundsbilden. Hela tiden känner jag att jag ALDRIG skulle sätta mig och lära mig ett program om jag inte fick betalt.

3 kommentarer:

  1. Bra jobb! När det gäller frågorna som du fick svar på via e-post, gick det bra sedan?

    /Måns

    SvaraRadera
  2. Jag hade liknande bekymmer, men lyckades till slut få ut min bild. Ingen avancerad sak, men jag har provat på. Ses på måndag!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag upplevde också att Sumopaint betedde sig motsträvigt! Gav upp och övergick till Photoshop elements - det var väldigt likt!

    SvaraRadera