söndag 17 oktober 2010

Mera bloggtankar

I morgon är det dags igen och fara till Stockholm, det ser jag fram emot. Det här året känns oerhört lyxigt men jag är lite ambivalent inför det här med digitala medier av den enda anledningen att det tar så mycket tid.
Har funderat en del kring bloggarna och jag kan tänka mig att i åk 6-9 processblogga i ett specifikt projekt där kanske bloggen är en del i uppgiften, men annars vill jag absolut inte spendera tid med att titta igenom elevers bloggar.
I detta fiktiva projekt skulle samtal kring upphovsrättsfrågor uppstå naturligt då någon skulle säkert göra precis såsom jag gjorde, alltså lägga upp en bild som jag inte har rätt till. Jag ska klura på saken. Jag gjorde för något år sedan ett projekt i engelskan där en del i uppgiften var att skapa en MySpace sida, det var kul och kreativt, elevernas sidor var snygga. För att visa hur man gjorde så fixade jag och min kollega en egen

www.myspace.com/thesmokingbarrelband

Det jag verkligen längtar efter är att få lära mig Photoshop och bli säker på IMovie, det är något jag definitvt kommer att ha nytta av i min undervisning.

Här är en länk till en av mina favoritkonstnärer: www.bronwenfindlay.com

2 kommentarer:

  1. Hej Maarit!
    Fina målningar hon gör din favorvokonstnär!
    Jag har inte heller nån lusta tt sitta och följa en massa bloggar. Det kan bli värsta tidstjuven! Och kommentera på allas inlägg och... Oj, oj! Det kan man nog drunkna i.
    Men jag tänkte försöka ha EN blogg för en klass. Så att det blir lite mer hanterligt. Vad tror du om det? Och se till att det ersätter något annat. Tex loggböcker och andra skriv uppgifter.

    Vi ses imorgon!

    Gullig häst förresten! Härlig presentationsbild av dig!

    Hälsn Ylva!

    SvaraRadera
  2. Hej Ylva!
    Ja, det är nog lagom med en klass, så har jag nog också tänkt och endast under en kortare tid.
    Ja, snart ses vi!

    SvaraRadera