söndag 27 mars 2011

Bildanalys & bldsamtal med T. Koppfeldt

I måndags presenterade gruppen sina arbeten med bildanalys och bildsamtal och min första tanke är att hur olika vi är, hur olika våra presentationer blev och det var både inspirerande och lärorikt. Så här i efterhand hade det kanske ändå varit bättre att dela upp gruppen men vi var nog många som kände att vi ville höra alla. Nu var det ju så att jag blev sjuk och missade därför det viktiga samtalet efteråt, hade varit intressant att höra reflektioner och om T. Koppfeldt fick svar på sin fråga: Vad är problemet? Finns det problem? Det jag upplevde under genomgångerna var kanske att flera kurskamrater tyckte att det var svårt att få elever delaktiga. Kanske undrar jag också om det är klart för eleven varför man har bildanalyser och bildsamtal. Om syftet vore tydligare skulle elever vara delaktigare då? I bildpedagogiska kretsar talar man ju ofta om hur förlösande en bild kan vara för ett samtal, att elever med värsta skrivkampen kan komma igång att skriva om de får utgå från en bild. Jag tror att val av bild är otrolig viktig för en bra diskussion.
Ja, nu ska jag in och läsa kurskamraternas bloggar, kanske får jag mer svar på mina funderingar.
Sen ska jag försöka snygga till min hemsida.

1 kommentar:

  1. Ja, jag tycker ofta att det är svårt att få eleverna engagerade i samtal kring bilder. Det krävs ett tydligt syfte och "rätt" bild. Jag tror att det vore bra att samarbeta med andra ämnen, historia, religion eller någon form av livskunskap t ex.

    SvaraRadera